Popular Posts

Sunday 7 August 2016

Baja Foliar Mudah

Kali ini kita nak belajar buat baja foliar secara mudah dengan menggunakan baja ab fertigasi. Pemberian baja Foliar ab kepada tanaman dapat membantu pertumbuhan dan meningkatkan hasil tanaman. Baja foliar ab ini sesuai digunakan kepada tanaman fertigasi dan konvensional.
Cara-cara:
1) Sediakan dan larutkan komponen baja ab ke dalam tong stok.
2) Bancuhkan ab ke dalam air dengan mendapatkan bacaan EC di antara 1.6-1.8 uS.
3) Spray ke tanaman fertigasi atau konvensional
4) Jika anda menanam secara fertigasi, gunakan sahaja ab yang ada. Jika anda ada baja ab cili, gunakan baja ab cili sebagai foliar.
5) Foliar baja ab sememang telah diuji keberkesanannya pada tanaman cili fertigasi dan bendi konvensional. Penggunaan foliar baja ab pada tanaman tersebut terbukti menggalakkan pertumbuhan dan meningkatkan hasil pada kedua-dua tanaman tersebut.
6) Foliar baja ab mengandungi segala unsur makro dan mikro nutrien yang diperlukan oleh pokok.
7) Kekerapan semburan foliar ab ini yang disyorkan adalah seminggu sekali. Manakala waktu yang sesuai untuk melakukan semburan adalah pada awal pagi sebelum pukul 10am atau lewat petang selepas pukul 5pm.
8 ) Walaubagaimanapun foliar baja ab ini mempunyai beberapa kekurangan. Kekurangan utama foliar baja ab ini adalah ia mengandungi banyak makro nutrient atau dalam bahasa mudah banyak unsur besar. Makro nutrient ini akan melambatkan kadar penyerapan baja ab oleh stomata daun.
9) Kekurangan kedua adalah kita akan mudah terlebih bagi baja pada tanaman. Dimana kelebihan nutrient atau baja pada tanaman tidak akan memberikan/meningkatkan hasil tanaman tetapi hanya akan meningkatkan kos kita, terutama pada tanaman secara fertigasi. Tetapi jika penggunaannya betul, kita dapat menggurangkan kos baja sebanyak 80% terutama pada tanaman fertigasi!

No comments: